Trip Sarkand - Reisverslag uit Sarkand, Kazachstan van Tom en Daan - WaarBenJij.nu Trip Sarkand - Reisverslag uit Sarkand, Kazachstan van Tom en Daan - WaarBenJij.nu

Trip Sarkand

Door: daanentom

Blijf op de hoogte en volg Tom en Daan

08 April 2011 | Kazachstan, Sarkand

Hallo allemaal!!

Even weer een verslag online zetten om jullie wat op de hoogte te laten houden. Met ons gaat het goed en we zijn goed op weg betreft onze projecten en we hebben het naar onze zin.

Trip Sarkand
Zondag 16 graden prachtig weer de zon scheen en dronken een biertje buiten in de tuin. We dachten, het voorjaar begint nu toch echt te komen. Maarrrr....de volgende morgen keken we uit onze slaapkamer ramen en het sneeuwde hevig. Toch geen voorjaar maar een dik pak sneeuw. We hadden gepland om dinsdag 440 kilometer richting het oosten te rijden naar een klein stadje Sarkand, maar even een dag later uitgesteld.
Woensdagmorgen om vijf ons bed uit en tegen zes uur reden we die kant op. Prachtige omgeving tijdens onze reis, aan de rechter kant keken we tegen grote berg ketens van zuid Kazachstan en over onze linker schouder konden keken we naar de uitgestrekte steppes. De terugreis natuurlijk net andersom ;)!! We dachten dat we naar een mooi klein verzorgd stadje gingen waar alles was en een beetje met de tijd meeging. Hoe dichter we bij het stadje kwamen hoe slechter de wegen werden, totdat we over grind en kapot asfalt reden. Een arm stadje met kleine huisjes, een oude supermarkt, tankstation en een school, meer was het niet. Geen hond wil hier wonen, maar er liepen er toch genoeg.
Na wat verkeerde richtingen te zijn ingeslagen kwamen we toch aan op de boerderij, waar we de mooie Fiat F120 gingen bekijken. Het bedrijf was 15.000 hectare groot, heel veel Belarus trekkers van 80 pk. Die waren volgens mij allemaal kapot, want ze waren druk bezig met het uit elkaar (slopen) van de motoren. Vier Kirovets K-700 trekkers, één van de betere stond op 3 wielen, de rest zeg ik liever niet. Nu komt het ergste, ongeveer 24 Laverda en Case combines van het jaar 2001, twee Laverda combines waren klaar voor gebruik (mogelijk ook hun laatste jaar) de rest stond al 5 jaar stil. Ze waren gesloopt voor onderdelen, motoren op een rij uit elkaar gehaald, banden eraf gehaald, verlichting is verkocht op de lokale markt. Ze hebben 4 seizoenen gedraaid, 24 uur per dag zonder omkijken, ze zijn totaal gesloopt!! Bijna vergeten waar we voor kwamen, de Fiat F120!! Mooie trekker om te zien, alleen een Kazachse onderhoudsbeurt gehad, olie eraf maar vergeten bij te vullen, de motor was dus kapot. Dat wisten wij, maar de trekker stond natuurlijk al een paar jaar stil. Deze trekker is was net als alle andere machines wat al jaren stil stond geplukt als een dode kip. Brandstofpomp was eraf, geen dynamo, er was overal aan gelast, veel vaste onderdelen uit de cabine gehaald en nog meer. Dit was dus niks, na een half uurtje rond gelopen te hebben zijn we weer richting Almaty gereden. Geen dag verloren, want we hebben een prachtige reis gehad. Op de terug weg even gestopt bij een groot aangelegd stuwmeer en weer verder gereden.

Bekijk ook onze nieuwe foto's op:

Groeten van ons allen!!!!