Kazachse boeren - Reisverslag uit Astana, Kazachstan van Tom en Daan - WaarBenJij.nu Kazachse boeren - Reisverslag uit Astana, Kazachstan van Tom en Daan - WaarBenJij.nu

Kazachse boeren

Door: daanentom

Blijf op de hoogte en volg Tom en Daan

08 April 2011 | Kazachstan, Astana

Heey!!

Twee verslagen op dezelfde avond, ja ja het is wat. Maar even om het apart en leuk te houden splitsen we het even.

Donderdag hadden we afgesproken met een Nederlander die machines importeert uit Nederland naar Kazachstan. We mochten een dagje met hem mee naar twee verschillende Kazachse boeren. Hij had wat machines verkocht voor de teelt van uien, waaronder ook een spuitmachine. De bomen van de spuitmachines moest nog aan de spuit gemaakt worden. Na wat inkopen van water en wat eten in een klein dorpje reden we de middle of the know where in. De eerste boer waar we aankwamen was bezig met het zaaien van 150 hectare uien. Het is een investeerder met wat geld en geen idee heeft hoe hij uien moet zaaien. Het zaaien gaat op een andere manier dan hoe wij het in Nederland doen. Eerst word er geploegd, nou zo mag je het niet noemen maar toe maar. Na het ploegen gaan ze alles culveren met een grote Kirovet K-700 om het land wat te laten aflopen voor de irrigatie. Ze beregenen het nier, maar bevloeien het. Naast het veld loopt ene irrigatie kanaal van beton waar water doorloopt. Hier zitten meerdere boeren op, een boer met 5 hectare maar ook boeren met 500 hectare. Voor het water moet betaald worden, maar er is één probleem, als één boer niet betaald ook als is het die van 5 hectare, hoe dan ook alles word afgesloten. Dus het kan voorkomen dat je 150 hectare uitjes droog komen te staan. However, het culveren was ook niet wat je goed noemde. Daarna gingen ze er met een koppeg over om de grond wat fijner te maken en ze hadden er een balk met V ijzers aangemaakt om sleuven te trekker waar het water door kan vloeien voor irrigatie. Daarna reden ze met trekker en zaaimachine erachter om de uien te zaaien. Hierover waarschijnlijk later over teelt van uien en hoe het is geworden (mei/juni). De spuitmachine hebben we niet kunnen aanbouwen, omdat er nog geen hydrauliek aansluitingen aanwezig waren. Hier gaan we a.s. zaterdag weer naartoe. Deze mensen (werknemers) waren niet echt vriendelijk en moeilijk in omgang.
Bij de tweede boer ongeveer een half uur rijden verbouwde ook 150 hectare uien op dezelfde manier. Hier hebben we wat ronde gekeken en meegeholpen met dezelfde soort spuit, de computer moest aangesloten worden en de bomen wouden niet in klappen. Dit waren tot die andere boeren heel erg behulpzaam en vriendelijk. Allebei de boeren hadden nieuwe westerse machines aangeschaft om uien meet te telen. Het water voor de irrigatie kwam uit een stuwmeer dat aangelegd is in de jaren 60 even verderop. Het water werd met grote pompen en buizen naar hoger en verder gelegen gebieden gepompt. We zullen binnenkort zien hoe de uien ervoor staan, we brengen jullie op de hoogte.

Groeten!!!

• 11 April 2011 - 17:29

De Van Langens :

mannen jullie hebben het daar maar mooi voorelkaar,geniet er van.
    jans uit de Noord

• 17 April 2011 - 18:07

Reactie Zuidbroek:

Hoi Tom en anderen
    Sorry voor het laat reageren.
    Het was even heel druk met de tuin en de grote schoonmaak.Door de droogte hier is alles onder controle en zijn we de tuin alweer aan het sproeien.
    We zijn benieuwd of jullie al zaken hebben gedaan en wanneer je aan de slag kunt op het land.
    vele groeten opa en oma

• 17 April 2011 - 20:04

Louise En Nico:

Hoi mannen, wij kijken weer uit naar jullie volgende verslag. Succes met alles!!!