Queensday en earthquake - Reisverslag uit Alma-Ata, Kazachstan van Tom en Daan - WaarBenJij.nu Queensday en earthquake - Reisverslag uit Alma-Ata, Kazachstan van Tom en Daan - WaarBenJij.nu

Queensday en earthquake

Door: daanentom

Blijf op de hoogte en volg Tom en Daan

03 Mei 2011 | Kazachstan, Alma-Ata

Hallo iedereen!!

Eerst hoor je een tijdje niks van ons en nu krijgen jullie zomaar twee verhalen op een dag! Vandaag zijn erg in de stemming op wat te schrijven en we moeten dit verhaaltje er ook even op zetten, omdat we toch wat leuks en ook iets raars hebben beleefd.

Zoals iedereen weet was het afgelopen zaterdag 30 april koningendag. We hadden paar weken ervoor al een uitnodiging gekregen van de Nederlandse ambassade in Almaty, om het met hun te vieren. We moesten om 18.00 aanwezig zijn, zo gezegd zo gedaan, netjes in een blouse natuurlijk:P! Het was in Interncontinental hotel Almaty, groot, luxe en duur hotel. We werden hartelijk ontvangen door de Nederlandse ambassadeur en de schalen met haringen lagen al klaar! In het begin wat allemaal deftig en serieus, maar na een paar biertjes werd het erg gezellig en hebben we genoten. We konden al een paar mensen van de business drink afgelopen maand, maar we hebben zelfs Nederlandse studenten ontmoet die hier voor een jaar op de internationale school zaten in Almaty. Rond 22.00 uur zijn we met die studenten naar het café gelopen en later op de avond kwamen er ook wat Nederlanders van die avond, in het café. We hebben het erg leuk en gezellig gehad en bij deze de Koninginnedag goed afgesloten.

De volgende morgen 8.32, we waren een beetje wakker en hoorden een hard en donderend geluid, net af er een volle vrachtwagen aan kwam denderen! We werden wat meer wakker en opeens stond het hele huis 10 seconden goed te trillen, een aardbeving!!! We bleven lekker liggen, zal vanzelf wel een keer over gaan. We hebben vaker wat kleine schokjes gevoeld hier, maar dit deze was anders en heftiger, die dag waren er nog 9 naschokken waarvan we 1 of 2 gevoeld hebben. Op internet gekeken en het bleek dat het epicentrum 70 kilometer buiten Almaty lag en een beving van 5.4 op schaal van richter. Die avond nog prachtig weer hebben de BBQ aan gemaakt en mooi buiten gezeten. Die dag daarvoor had Tom new kids TURBO gedownload van internet en die hebben even goed bekeken via de laptop op de televisie!!
Na ongeveer een uur in bed te liggen worden we wakker gemaakt door onze baas (Garry) dat we onze paspoorten en andere belangrijke dingen bij de hand moeten houden. Hmmmmm….. beetje vreemd wakker worden is er iets?? Hij was gebeld door zijn voormalige bedrijf en die hadden gezegd dat er een serieuze waarschuwing is gegeven voor een grotere aardbeving. Ooo…okee, beetje onrustig geslapen die avond maar we werden weer wakker met een stralende zon in onze kamer!! De volgende morgen hoorden dat er in Almaty allemaal mensen buiten op straat zaten en niet meer in huizen durfden te gaan vanwege de mogelijke aardbeving, zal op straat vast veiliger zijn dan in die goedkope oude gebouwen. In 1911 is bijna heel Almaty weggevaagd door een aardbeving en modderstromen, tegenwoordig zeggen de bewoners dat ze op de grote ‘BIG BANG’ wachten. Wie kan het zeggen… het kan nu gebeuren maar ook over 50 jaar, maar ooit komt ie!

Dit was even het verhaal wat we graag even kwijt wilden aan jullie, hier onder nog een link van de aardbeving en zijn naschokken. Dit is een site waar dagelijks word geregistreerd waar er bevingen zijn over de wereld.

O ja, we hebben een paar foto’s van Queensday erop gezet, gewoon op deze site, gewoon ff makkelijk op deze manier!!

Groeten en tot de volgende keer!!

• 04 Mei 2011 - 12:12

Ellen Beers:

Hey Daan,
    Leuk om jullie verhalen te lezen en fot's te zien. Wat een belevenissen, wat een andere wereld.
    Alvast gefeliciteerd met je verjaardag. Een reden voor een biertje ?
    Veel succes en plezier daar.
    Groetjes,
    de Beersjes

• 05 Mei 2011 - 12:31

Nico En Louise:

hoi mannen, jullie vielen weer eens met jullie neus in de oranje boter. Goed dat jullie alles opschrijven, want het is niet mis wat jullie meemaken. Wat een leuke verhalen, wij genieten ervan. Morgen ben je jarig en dan gaan wij uitgebreid voor je zingen voor de telefoon. XXXX

• 06 Mei 2011 - 10:30

Martijn & Helen:

Zooo, wat beleven jullie veel!!! Leuk om jullie verslagen te lezen en dat jullie het zo naar jullie zin hebben! Ziet er heel anders uit dan Costa Rica!Heel veel plezier nog daar en alvast gefeliciteerd! Groetjes
    uit Oostzaan

• 06 Mei 2011 - 18:33

Jolanda:

hoi Daan (en Tom) van harte met je verjaardag! Neem er een biertje op hoor, veel plezier
    Leuk om jullie belevenissen te lezen en foto's te zien.
    Groeten van de Spaansens

• 11 Mei 2011 - 11:05

Huisman Zuidbroek:

Tom, van harte gefeliciteerd met je verjaardag. We volgen jullie geregeld via deze site, vinden het leuk om jullie belevenissen te lezen.
    Proost !
    Arend, Ciska, Astrid en Gert

• 11 Mei 2011 - 19:44

Rosan:

Hee jongens! Tom van harte gefeliciteerd! Wat leuk allebei jarig in Kazachstan. Hoop dat jullie het nog ontzettend leuk hebben, jullie zijn volgens mij al op de helft. Ik zal binnenkort even aandachtig lezen! Daan jij ook bedankt voor je berichtje ik hoop dat je een leuke verjaardag hebt gehad. Jullie ook nog veel plezier! Kus uit Spanje!