Presentatie op de Universiteit - Reisverslag uit Alma-Ata, Kazachstan van Tom en Daan - WaarBenJij.nu Presentatie op de Universiteit - Reisverslag uit Alma-Ata, Kazachstan van Tom en Daan - WaarBenJij.nu

Presentatie op de Universiteit

Door: daanentom

Blijf op de hoogte en volg Tom en Daan

19 Mei 2011 | Kazachstan, Alma-Ata

Hallo mensen!

Eind maart hadden we al gezegd tegen onze personal assistant dat we graag in contact wilden komen met een agrarische hogeschool en/of universiteit. Sindsdien heeft ze meerdere keren gebeld en na heel wat pogingen en belletjes hadden we een afspraak gemaakt op donderdag 12 mei om 10.00 uur. We wilden graag in contact komen met wat studenten, zodat we meer informatie kregen hoe de landbouw er hier aan toe gaat en wat de toekomst plannen zijn van de student zelf.
We waren voor 10 uur aangekomen, prachtig mooi oud gebouw van alleen maar beton (hufter proef). We hadden afgesproken met het hoofd van agrarisch management, hij zat op de vijfde verdieping dus dat werd mooi trap lopen. We hadden onze personal assistant bij ons voor de vertaling, dat ging hartstikke mooi hij was blij ons te zien en heeft ons wat over de school verteld en ons rondgeleid. We wilden wat studenten spreken maar die hadden allemaal examens, dus hij heeft een paar docenten bij elkaar geroepen en hebben daar wat mee gesproken. We hebben een afspraak gemaakt voor de volgende dinsdag, we gaan dan een presentatie geven over onze school, opleiding en wat over de Nederlandse landbouw. Paar studenten zouden voor ons ook een presentatie geven over hun school en de landbouw. Zo gezegd zo gedaan, maandag de hele dag druk bezig geweest om een mooie presentatie in elkaar te zetten, in het Engels. Dinsdag morgen waren we er weer om 10 uur, halverwege da gang kwamen we de man al tegen van agrarisch management, hij verontschulde zich dat we een uurtje moesten wachten omdat de studenten nog examens hadden. Wij mooi naar een computer lokaal gegaan en de presentatie wat oefenen. Na enige tijd kwam er een vrouw binnen en hoorde dat we niet uit Kazachstan kwamen, ze sprak onze personal assistant aan en vroeg wat we hier deden, nou wat uitgelogd en gepraat bleek zei de decaan te zijn van agrarisch management en ze wist hier niks van af. Ze stelde ons voor dat we morgen weer komen omdat er dan een soort discussie forum is over economie- en boekhoudopleiding en dat daar veel studenten aanwezig zullen en docenten. Afspraken maken in Kazachstan is heel moeilijk blijkt nou wel weer en voor de zoveelste keer.
De dag daarna maar weer heen, nu om 14 uur. We lopen die klas binnen en zaten aardig wat mensen, ze zouden eerst die discussie houden (in het Kazaks) en daarna konden wij presenteren. De discussie zou een uur duren, maar we hebben er 2,5 uur gezeten. Eindelijk wij mooi presenteren, niemand kon Engels, dus onze personal assistant had het aardig druk om de boel te vertalen. We hebben wat verteld over onze school en wat onze opleiding inhield. Voor de rest wat verteld hoe de landbouw in Nederland is ontstaan en hoe het tegenwoordig aan toe gaat in de landbouw, niet alleen grofweg gewassen telen, maar dat er tegenwoordig heel wat bij komt kijken.
Dit was een agrarische universiteit, wat ons opviel en dat zeiden ze zelf ook dat er nauwelijks studenten zijn die daadwerkelijk ook agrarisch ondernemers willen worden. Het liefst willen ze een HBO of Master diploma halen en dan mooi de hele dag op kantoor zitten en dat de koffie bezorgt word. Zo na onze mooie presentatie zijn we nog even met de decaan naar haar kantoor geweest en hebben we een afspraak gemaakt voor de volgende dag voor een rondleiding op de veterinaire afdeling en vrijdag gaan ze ons een presentatie geven, druk dus!
Donderdag afgesproken op een andere locatie van de universiteit, op deze locatie bevind zich de veterinaire opleidingen. We hebben twee musea bezocht waar heel veel dieren op sterk water staan. Hier word de theorie gegeven. De derde afdeling werd praktijk gegeven, ze waren net bezig om de prostaat van een hond te verwijderen!! Voor de rest worden hier operaties en onderzoeken gedaan met vee en kleine dieren zoals muizen en kikkers. Was wel even interessant voor vandaag.

Groeten, Tom & Daan

Foto’s van deze dagen staan op: http://s1126.photobucket.com/home/tomjager/index

• 20 Mei 2011 - 06:29

Alberta:

Wat een leuke ervaring en wat een goed en leerzaam initiatief! Hierdoor hebben jullie volgens mij tevens een reële inschatting gekregen van wat je van de toekomstige "boeren" en de landbouw ontwikkeling in KZ kunt verwachten... Met koffiedrinken en de benen omhoog groeien er geen aardappelen...Ben trots op jullie! XXX

• 22 Mei 2011 - 08:57

Andre:

Ik vind dat jullie veel ondernemen en initiatief nemen veel te zien en uit te wisselen. Mooie benadering van eerst wat van je zelf laten zien of van je achtergrond en opleiding n dan krijg je vanzelf wat terug...., al krijg je af en toe kromme tenen van.
    Voelt best al lang dat jullie weg zijn. Verheug me op je glunderende kop als je terug bent met je/jullie verhalen.
    Andre

• 26 Mei 2011 - 17:39

Louise En Nico:

Wat een ervaring een presentatie op de universiteit. In het engels neem ik aan, of is jullie russisch al zo goed? Morgen over 4 weken komen jullie weer thuis. Wij kijken er naar uit, al gaat het voor Daan VEEEEEEEEEEEEEEEL te snel. Jullie komen net op stoom!!!
    Groeten aan die kant. XXX

• 29 Mei 2011 - 19:50

Rosan:

Hee jongens, leuk dat jullie zoveel verschillende dingen doen! succes nog de laatste weken, gaat snel zeg.

XXX Groetjes Roos

• 22 Juni 2011 - 14:32

Manon Kuit:

Hoi Neefje. Net al een paar van jullie mooie verhalen gelezen. Zo te zien vermaak jij je overal ter wereld he ;-)
    Klink allemaal heel leerzaam en volgens mij ook heel gezellig. Doe ze de groeten daar!!

Van Joram en mij heel veel liefs uit Haarlem.