De oogst - Reisverslag uit Maracaju, Brazilië van Tom en Daan - WaarBenJij.nu De oogst - Reisverslag uit Maracaju, Brazilië van Tom en Daan - WaarBenJij.nu

De oogst

Door: daanentom

Blijf op de hoogte en volg Tom en Daan

12 Maart 2012 | Brazilië, Maracaju

Alweer een tijdje terug dat er wat geplaatst is dus de hoogste tijd om jullie een beetje op de hoogte te houden!

Hier gaat alles zijn gang, we hebben de oogst gehad. Een hoop werk verzet, alles is goed verlopen. Na het combinen wordt het land direct ingezaaid met maïs zonder landbewerking. Er wordt direct ingezaaid om zo snel mogelijk de maïs te laten groeien om vorst schade te voorkomen. In de winter zou het hier namelijk wel een of twee graden kunnen vriezen (alleen smorgens vroeg). Tijdens de oogst hebben we een paar keer op onthoud gehad vanwege wat regen. Maar als het smiddags regende konden we vaak de volgende dag gewoon weer combinen. De machines zijn allemaal erg modern en bezitten allemaal Gps met Auto piloot. Een keer reed ik met de combine naar huis en keek een beetje raar op van wat ik op de weg zag. Even terug dus, bleek ik over een Cobra slang van 1,5M te zijn gereden!!! Dat was ook weer wat dus. En een keer lag er een achter de zaaimachine, een kleintje van 0,5M. Best wel apart dus!!!

Dat was dus even het oogst gedeelte, nu hebben we weer tijd om wat aandacht te besteden aan SCHOOL!!! en het sociale braziliaanse leven. Dat hoort er uiteindelijk ook bij. Afgelopen zaterdag is het oogstfeest gehouden. De meeste waren zo enthousiast over het feest wat eigenlijk om 11.00 uur begon dat ze er al om 9:45 uur waren!!! Maar wel erg gezellig. Aanstaande Vrijdag vertrekken we richting Aguaï,waarna we doorreisen naar het strand van Brazillië. Onderweg halen we ook Dennis even op, die ons komt opzoeken vanuit NL. Goede vooruitzichten dus, alhoewel we alweer snel terug moeten naar Nederland, de tijd vliegt en lijkt alle dagen wel sneller te gaan.

De groeten vanuit een mooi en warm Maracaju

• 12 Maart 2012 - 22:21

Ria Spekken:

Hallo Daan +
    Leuk je reisverslag weer te hebben gelezen.
    Mooi dat de oogst goed verlopen is, ondanks af en toe een buitje.
    Dus nu op naar Aguaï en het strand.
    Ga je je eigen niet te buiten aan al het vrouwelijk schoon daar, denk aan school !!!.
    Nou geniet er maar lekker van.
    Doe je even m'n broer en de rest de groeten.

Het allerbeste en misschien horen we nog eens van elkaar.
    Uiteindelijk Winkel en Nieuwe Niedorp ligt niet zo ver uit elkaar.

Groetjes Ria Spekken en Thijs Ligthart

• 22 Maart 2012 - 18:42

Nico En Louise:

Hoi Daan, late reactie. Maar wij hadden al een uitgebreide email ontvangen. Over 3 weken ben je weer thuis. Wij hebben er weer zin in om je te zien en je verhalen te horen.
    Dikke kus XXX